lördag 29 januari 2011

Dagen då jag och Magistern fick sitta i skolbänken !


Först behövde vi lite pimpelspön och en riktigt inkörd is skopa som tog ut sin pension i dag efter att Magistern lagt den ovanpå skryllan. Och vad händer... Jo vinden tar och fäller upp locket och knuffar ner den pensions färdiga is skopan i hålet. Skapligt odds på den tycker jag :-)


En vass isborr behövde vi med denna dag, och nog var Magisterns nya borr vass så det räckte:


Som pricken över i, behövde vi en duktig läromästare i vinterfiske...
Och det fick vi med besked !


Snart nog fick vi se hur en fin abborre skall se ut !


Med västlig vind på 8-10 m/s skulle tålamodet sättas på prov, ty det är väl inte det optimala vädret för att njuta till fullo av en heldags fiske på Hjälmarens stora vidder.

 Vi skulle även få se hur det går till när katten ska få sin beskärda del av abborr filéer, samt hur man fyller på förrådet med mat abborre.

                 

Vi skulle även få se en vacker solnedgång då vi verkade vara de sista själarna som lämnade sjön.
Summan av detta äventyr blev så att "Krille" hivade abborre mest hela tiden, Magistern försökte hänga med men lyckades ej, och själv insåg jag ganska snart att det var bättre att stå för fotograferande och skitsnack.
Trots ett tufft blåsande blev det en väldigt trevlig dag på sjön med gott kaffe, goda smörgåsar och ett roligt och trevligt sällskap.

En dag till på skolbänken skulle nog inte skada :-)
Mike The Pike

1 kommentar:

  1. Den skolbänken sitter jag gärna i! Visst ryckte det lite i spöet idag, men upp till Klisters klass har man en bit kvar. Övning ger som sagt färdighet och snart nog är det dags igen, för det verkar dröja innan vi får svinga spö. Och jag håller med - trots ihärdigt blåsande och torsk på västmanlands äldsta isskopa - trivdes jag.

    SvaraRadera