söndag 22 februari 2015

Nya vatten med nya möjligheter eller ?


En Magister som njuter av gott morgonkaffe innan det är dags för avresa från dotterns hus på Öland.
Magistern brukar alltid ha järnkoll på material och prylar som ska med på våra äventyr, men denna dag tror jag tankarna låg hos barn och barnbarn som bor på Öland.
Med fiskeväskan kvar i Arboga får man dricka kaffe i en kapad cola flaska, för övriga välbehövliga fiskeprylar så som tandtråd, sockerbitar lypsyl och snus erbjöd jag förvaring i ett fack på min väska :-)


Ja vad säger man ?
Är det ålderdom eller glädje att få fira sportlov med barnbarnen som gör att väskan lämnades i Arboga eller är det så att herrn är lite ringrostig ?


Efter att Magistern hade lånat ihop lite värmande vantar och dylikt så kunde vi möta upp den "Polska cigarettkungen" som stod som guide åt oss denna dag för vidare färd ut på böljan.
Om Magistern var ringrostig tidigare så var det som bortblåst då vi letade upp en Kalmarsundsvik med lätt pålandsvind.
Väl på plats där fick Magistern prova helt ny utrustning vilket skulle visa sig fungera alldeles ypperligt.
Med glad min poseras det med en välmatad 4 kg:s gädda.
Och fler skulle det bli då Magistern väl fått korn på var de gömde sig.


Själv värmde jag upp med en go abborre som gav sig på en långsamt fiskad 7" Pig vilket jag  inte trodde var möjligt.
Hur som helst så blev jag glad då den tyngde ner vågen till 1350 gram och därmed hade helt plötsligt ett nytt PB på abborre.
Guiden Janne var inte sen att även han sätta nytt PB på abborre med en nästan lika grann abborre, 1050 gram och även han kunde glädjas denna dag :-)

 
Nu ska det väl erkännas att denna resa var vikt för gäddfiske och inget annat så visst fångades det gäddor då vi väl fått korn på dom.
Detta blev dagens tyngsta 8,14 kg bland de tjugo gäddor vi lyckades kroka.
Filmklipp:
Kalmarsundsgädda
Med Magistern kvar på Öland har jag en  känsla av att det kommer dyka upp bilder under veckan på större abborre och gädda för inte tror jag att det går att låta bli någon dags fiske om vädret tillåter :-)
Sist men inte minst Ett Stort Tack till Maja Johan och inte minste den lille goa Ebbe för gästfriheten och lånet av stugan :-)
Måste även tacka " Den polske cigarettkungen" för en ypperlig guidening :-) hoppas vi kan få till något mer äventyr framöver !
Mike The Pike










3 kommentarer:

  1. Fränt gubbar !! Kul att ni kunde hitta dom tillslut :)

    SvaraRadera
  2. Att glömma fiskeväskan är som att glömma spriten till groggen. Bra kämpat av er.
    Mvh Fredde

    SvaraRadera
  3. Ja, inte trodde man att fiskeväskan skulle stå kvar på köksgolvet. Men så länge beten och spön är med kan man fiska i en sopsäck med hål för armar och ben. Och fisket fungerade ju. Som det ser ut, ska Haddock och jag ut i morgon. Sportlovsfortsättning följer...

    SvaraRadera