torsdag 22 juli 2010

Och så här blev dagen......


Med en sjö som låg spegelblank och och en värme som gjorde sej påmind så var inte förväntningarna så högt ställda denna dag.
Började dagen med en båtfärd till en plats som ej hade blivit provad denna sommar så det kändes lite kul att börja dagen förutsättningslöst, men som vanligt så började denna dag med den obligatoriska koppen kaffe som jag tror är mer tvång än en smakupplevelse i denna värme.
Jag hade tänkt mej ett jiggfiske i dag med tanke på att det gått lite trögt ett tag, men väl på plats så föll jag åter igen för vertikalfisket, rätt eller fel får jag väl aldrig veta eftersom det bara blev vertikalfiske.
Jag nötte på ganska ihärdigt och fiskade av alla tänkbara vinklar runt denna lilla knöl som levererat gös tidigare utan ha ett endaste besök av en gös, så det blev att dyka i beteslådorna och prova diverse skönheter.
Under tiden jag fiskade av denna plats så iakttog jag en sommargäst som vittjade ett par nät en bit bort utan någon större lycka vad jag kunde se, så formodligen var inte detta den hetaste platsen för dagen.
Nu började det kännas som det var dags att plocka fram den där extra envisheten och börja tjata upp en gös för denna dag skulle jag inte åka hem utan att få visa en gös dagens fina väder. 


Det blev ett platsbyte och lite nya jiggar åkte fram för att försöka locka upp dagens första gös som skulle få känna på sommarens ljumna vindar.
En markör placerades ut på den tänkta platsen och nu började jag känna att detta var inte rätt dag för gösen att ge fan i min jigg, för nu hade envisheten slagit till med full kraft så nu eller aldrig skulle det upp gös till dagens ljus.
Platsen fiskades av i vidare och vidare cirklar utan ett endaste besök från någon guldglimrande Hjälmargös, klockan gick och frugan hade en tid till frissan att passa, så det kändes för ett tag som gösen skulle gå vinnande ur detta möte.
Ibland vid såna här tillfällen kan jag få känslan av att fisken gått upp i rök, men idag gav jag mej f***n på att de fanns där.
Så det fick bli lite jiggbyten och ett antal nya varv med dessa jiggar för att fullkomligt tjata upp en gös.
Nu hade klockan hunnit rinna iväg och det hade blivit eftermiddag, och ett antal varv hade fyllt gps:en med en satans massa spår på en plats så hade sjöpolisen skådat detta hade det väl blivit ett alkoteset.
I elfte timmen fick i alla fall Hjälmargösen ge sej, och dagens första fick se dagens ljus :-)
Hur många jiggar jag prova och hur många varv jag averka vet jag inte men till sist så kändes det som jag hade lyckats reta upp dom tillräckligt så de bet i mina gummibitar bara för att bli av med dom.
Det blev en ganska intensiv hugg period och ett antal gösar fick syna Mike The Pike:s glada nuna, för envisheten vann denna dag.
Att gösen finns där fick jag verkligen uppleva idag, att de inte flyttar sej speciellt mycket syns tydligt då de är fullkomligt nerlusade så det det är väl bara att fortsätta att vara tjurskallig om man ska lyckas med detta fiske
Dagens gösar sattes tillbaka så när som två som fick följa med hem som middag.



Med en underbar tålmodig  fru som sällskap denna dag, kunde jag inte säga nej till hennes önskemål om en gösmiddag ala Mike The Pike :-)
Så idag fick det bli Stekt gös med grön sås.

Recept för 4 personer:

Ingredienser:

600-700 gram gösfilè med skinn
500 gram färskpotatis
Olivolja
2 knippor grön sparris

Grön sås

1 kruka basilika
1 kruka persilja
1 kruka mynta
2 msk kapris
3 sardeller
2 vitlöksklyftor
2 dl olivolja
1/2 tsk rivet citronskal
salt och peppar

Beredning: Lägg örterna till såsen i ett rymligt kärl med höga kanter. Tillsätt kapris, sardeller, pressad vitlök,
och olivolja. Mixa till en slät grön sås. Blanda ner citronskal och smaka av med salt och peppar.
Tvätta potatisen-skalen ska vara kvar-och skär den i bitar. Hetta upp en skvätt olivolja i en stekpanna och stek potatisen på svag värme i ca 15 min, vänd då och då. Tilsätt sparrisen i bitar och stek i ytterligare ca: 5 min, Smaka av med salt och peppar. Skär fisken i bitar och vänd den i lite olivolja. Grilla på medelvärme eller stek i panna. Börja stek med skinn sidan ner. Grilla eller stek i ca 1 min på var sida. Servera med potatisen och såsen.
Och som sej bör korka upp en flaska vitt eller en väl kyld god öl :-)




Och för att vara riktigt snäll så bjöds det även på en liten efterrätt !

Inkokta Augustipäron
4 personer

Ingredienser:
8 små augustipäron
ca 5 dl vatten
2 dl strösocker
saft av en citron

Till servering:
lättvispad grädde
hackad rostad sötmandel

Beredning: Skala päronen och lägg dom i en kastrull. Häll på vatten, socker och citronsaft.
Koka tills päronen känns mjuka ca: 10 min. Låt svalna i lagen. Servera med en klick lättvispad grädde och rostad sötmandel.

Oj Oj Oj vad gör man inte för att få fiska lite :-)

Tänk så ett fiske äventyr kan sluta !
Mike The Pike

3 kommentarer:

  1. Hej,mums det såg såg gott ut. Hälsningar Syster

    SvaraRadera
  2. Michael, min vän! Såg på yr.no att det skulle bli lite dragigt på fredag, men vi vet ju att "Nanna" är sjövärdig - eller? ATT du lirkade upp några firrar igår kan ju betyda nå't... Å andra sidan så försöker man som obotlig fiskeoptimist tyda vareviga förändring som positivt.

    SvaraRadera
  3. Ja du syrran det smakade inte helt fel :-)
    Hoppas allt är väl med er, vi får höras nå`t.
    Ska det blåsa Magistern ? Vad är det ? Har det gjort det förut ?
    Kan man fiska när det blåser ?
    Känns som det bara är åska som kan stoppa oss, nu är det snart dags för 14-dagars fiske oavsett väder :-)

    SvaraRadera