lördag 3 november 2012

Skulle gubben hålla för trycket ?


Morgonpigga killar hämtade upp mej innan solens uppgång för avfärd mot kända och okända områden som skulle fiskas av i snabb takt i jakten på de grönprickiga predatorerna innan solnedgången.

Idag var uppgiften tuff, då jag ensam ställdes mot Kapten Molla och Mattias två gäddmagneter som säkerligen ville sätta gubben på plats denna dag då min kamrat Magistern hade giltig frånvaro då feber och huvudverk förpassat honom till sängläge :-(
Kapten Molla startade morgonen med att meka med en bångstyrig rulle som inte ville vara med i matchen, vad gör man då ?
Man slår från underläge och tafsar ett par förmiddagsgäddor för att stärka självförtroendet inför fortsättningen av dagens fiske.
 

Mat och taktik paus klockan 11:00, och  ett besök på Hjälmar restaurangen som för dagen hade en meny bestående av ny grillade hamburgare med bröd som sköljdes ner med en kall öl mmmmm:-)
Frågan som återstod var om jag skulle behålla ledning eller om jag skulle få vika ned mej under eftermiddagen.
Stärkt av restaurang besöket skulle jag i alla fall göra ett riktigt försök att straffa ungdomarna under eftermiddagens fiske.


Väl tillbaka på sjön efter lunchen kändes det som ungdomarna hade lagt taktiken för att ge mej en omgång!
Helt nya platser som aldrig sett våra beten tidigare var vad som stod på menyn :-)


Med en hisklig fart bar det iväg mellan öar, stenar och linbanor för att hitta nästa plats att servera våra beten på.

Att få lura denna krabat till hugg intill båten stärkte självförtroendet under eftermiddagen då gäddorna var tämligen svårflörtade idag.
4,3 kg och flest gäddor mot dessa två gäddmagneter visar bara att vi gubbar är seglivade :-)


Att få denna vy som avslutning på en dag som hade det mesta, en del gäddor, god mat, gott att dricka, duktiga guider som dessutom lät mej få både flest och störst gädda denna dag är stort grabbar !
Men jag får väl bjuda tillbaka och då är väl risken att jag blir straffad :-)
Tusen tack Mattias och Molla att ni orkade ha med gubben en dag på sjön.
 

Detta är en vy som man inte vill glömma, en november dag utan flytoverall och spegelblank sjö hör inte till vanligheterna.
14 gäddor lurade vi i alla fall tillsammans så visst får man väl vara nöjd när man får en så härlig dag på sjön, ja en riktig batteriladdare i mitt tycke :-)
I morgon bitti blir det en ny utmaning då skall jag gästa "Staffan stone face" i hans båt och då blir det också fiske på helt nya platser.
Så nu är det bara att tagga upp då han byggt om garaget till snickarverkstad för att tillverka det optimala betet :-)
Återstår att se om jag kan smyg fota någon maskerad prototyp !

I morgon är det en ny dag och nya utmaningar :-)
Mike The Pike

1 kommentar:

  1. Skönt att se att ett halvt team räcker. Undrar just hur det blir när vi är fullbemannade... Kul med nya ställen i vår sjö som erbjuder vik efter vik, grynna efter grynna.
    Kör hårt med svarvare Stolpe i morgon

    SvaraRadera