torsdag 29 december 2011

Rullservice Inshore 5501


Efter att ABU belagt spolaxeln med rymdlack har våra jerkrullar fungerat ypperligt. Skatbona är lätträknade, trots att vi var hardcore-haspelrulle-killar till för tre år sedan. En skvätt olja på lättåtkomliga lager och rullen har spunnit som en katt.
Men de två sista fiskafängena har min frikopplingsknapp spökat lite grann - den knäpper inte upp som den ska när jag börjar veva. Ett irriterande I-landsproblem som till slut fick mig att ge mig på en total rulldemontering med tillhörande rengöring och smörjning trots en motvilja till allt som har med skruveri och maskiner att göra. Det har alltid varit och kommer alltid att vara min fiskekompis avdelning. Ett YouTube-bildspel gav mig råg i ryggen... och allt lades upp i den ordning det kom bort. Kära nå'n vad många delar det får plats!


Vevsidan på min vänstervevade rulle har jag aldrig öppnat och det var nog dags. Mycket goja överallt som gjordes rent allt eftersom delarna togs bort. Topz, tandborste och trasor.


Efter rengöring och lite lagom med rullfett på valda delar i den här änden av rullen såg det riktigt bra ut. Nog fick jag tillbaka allt, inget blev kvar på bordet. När jag provade frikopplingsknappen ploppade den upp fint!


När jag ändå höll på gjorde jag rent och smorde upp linspridardelen. Här är det inte fett utan olja som gäller.


När ska vi fiska? (Så jag får sluttesta min amatörmeck.)

2 kommentarer:

  1. Härligt Magistern nu kan man alltså lämna över utrusningarna för vinter service till dig :-)

    SvaraRadera
  2. Ojne vojne! Vi vet inte om mitt första offer överlever operationen förrän hon matchar live... Just nu ligger hon fortfarande och återhämtar sig, helt slut. Det verkar dock som att patienten tillåts viloläge ett tag till med tanke på de blå siffrorna på vädersidorna.

    SvaraRadera