söndag 17 oktober 2010

Hitta nålen i höstacken


Gotland och havsöring - hmmm... Helt obeträdda fiskestigar. Oj vad svårt. Man kanske, kanske kan påstå att man vet lite, lite om Hjälmarens vatten och de fiskar som simmar där. Men jag är total novis när det handlar om havsöring och havskust. Ön i Östersjön består av 800 km strand! Sand, klippor, raukar, stenskrammel och "pallkanter". Jag läser febrilt allt jag kommer över i äldre fiskelitteratur som finns arkiverat på vinden. Internet har jag dammsugit.



Mängden havsöringsbeten är lika kopiöst stor som våra gädd- och gösditon! Man ska tänka si och så när det är si och så kallt eller varmt i vattnet? Djupt eller grunt har också betydelse?Klart eller grumligt förstås? Soligt eller mulet? Öringens byte just nu?
Med tanke på att man kanske inte kommer iväg på liknande fiske någonsin, (eller?), får man nog helt enkelt lyssna, läsa och tro på den expertis man dyker på och gå på en HANDFULL "säkra" kort. Säkra förresten, vad vet jag...

Vad jag är säker på däremot, är att sällskapet och den härliga, galna attityd jag vet infinner sig kommer att göra eventuella napplösa timmar mycket minnesvärda!

Jag är inställd på ett fantastiskt letande efter nålen i den gigantiska gotlandhöstacken!

1 kommentar:

  1. Härligt Magistern, jag känner mej trygg inför kommande äventyr.
    Även om vi skulle gå lottlösa från detta äventyr så kommer det bli ett minne för livet som man kan plocka fram då och då när saker och ting kanske känns lite tyngre :-)

    Finns inga misslyckanden bara möjligheter !

    SvaraRadera