måndag 11 oktober 2010

Vad ska vi fiska idag???



Frågan i rubriken är berättigad! Jag tror jag har en fiskekompis som behöver en grundlig kurs i ichtyologi, läran om fiskar. Jag har trott, och det har åtminstone verkat som att han vet vad han pratar om, men nu vet jag inte... Jag menar, gädda, gös och abborre borde man hålla koll på efter tusentals timmar på Hjälmaren!?



Planen var att börja med jerkeri. Inbäddade i grön/gul/röd omgivning betade vi av plats efter plats. Nya, gamla, svarta, bruna, gula, fula beten provades.



Mike, som nu mer än någonsin lystrar till epitetet "pike", lurade upp en slips till slut. Innan vi gav oss med gäddfisket på grundare vatten lyckades undertecknad med samma bedrift. Dagen räddad, ingen FF i båten.



Sedan kom incidenten som har satt myror i skallen på mig. Jag trodde och är ganska övertygad om att det gemensamma beslutet var att byta byte från prickig, långsmal, slemmig gädda till den betydligt kortare, tjockare gösen. Vi till och med skiftade jaktdjup från 1-3 meter till 13 meter! Som sig bör skiftades också materialet. Tjocka jerkpåkar med tillhörande trä- och plastbeten stuvades undan till förmån för tunnare lina och spö.
Väl på plats märkte vi att det inte var trångbott på botten. Visst ett par GÖSAR kom upp, och nu när jag tänker på det i efterhand, så var det bara på ett av spöna... När det väl högg på det andra spöet, så var det rejält. Men gösknycken uteblev, det var lite annorlunda. Mikes tunna vertikalspö sattes sannerligen på prov. Jag började ångra att håven inte var med: gös-pb?



Väl uppe i ytan såg jag... en gädda!? På dropshot, på 13 meters djup, vid gösfiske! Under flera år av jiggsläpande längs sjöns djupbottnar har vi aldrig sett något dylikt. Mången gång har vi nämnt detta med gäddornas frånvaro på gösresorna.
Fångstmannen i fråga ser inte alltför nedstämd ut, vem vet, i hans värld kanske han än idag tror att det var en ovanligt grön, prickig och tandmässigt välutrustad gös? Jag vet att flugfiskare ofta har favoritflugorna sitter i hatten, det gäller numera också vår båts obestridlige gäddkung. "Den svarta med gul/grön stjärt" har en hedersplats på Mike the Pike's kepsskärm!


När ska vi fiska?


1 kommentar:

  1. Oron har väckts för kommande Gotlands äventyr, för tydligen spelar det ingen roll vad, var och med vad man fiskar så kommer dessa prickiga krokodiler och slukar mina beten med hull och hår !
    En Gotlandsgädda och man får fundera på vad man ska syssla med i framtiden :-)

    SvaraRadera