söndag 26 maj 2013

Fin främmande i båten....


Man får lyfta på hatten och hälsa Matrosen välkommen tillbaka, ungdomlig livsgnista svalnar även den sakta men säkert och gamla minnen kommer i fatt en.
Vad gör man då ?
Jo, man ringer gubbarna och frågar om platsen finns kvar, och visst gör den det för med denna unga man i båten håller även vi oss unga då han ska sättas på plats och fostras i vanlig ordning :-)
Spänningen började redan då jag steg upp, skulle Matrosen komma i tid något man aldrig behöver fundera över då man fiskar med Magistern :-)
Matrosen är ju begåvad med att kunna vara trött och hungrig mest hela tiden då det ska fiskas, men till min förvåning ej idag :-)
Punktlig, pigg och glad dök han upp straxt före utsatt tid med ett leende på läpparna och fiske sugen.
Nåväl nu mjuk startade vi denna dag, upphämtning 06,00 känns som sov morgon för min del men självklart ska vi vara rädda om Matrosen för nu när vi blivit äldre går det åt en Matros till ankring och trailande.
Frågan om takterna satt kvar i denna unga spjuver fick jag snart nog besked om, tre snabba gösar och Morsdags middagen och Mormors middag var fixad i ett huj :-)



Gammal är äldst, så även denna dag för inte ska Matrosen tro att det bara är och komma och köra över gubbarna med ungdomlig list.
Med iskall nerv och ett lugn som han sällan skådat manövrerade jag båten mot en plats som delat med sej en och annan fin gös förr, så även idag 4,14 kg gös som jag omedelbart kände igen !
Under gårdagens fiske lockade Magistern upp en grann gös som tyngde ner vågen till 4,14 kg som varligt återutsattes efter vägning och fotografering. Den granna gösen hade en liten sår skada på vänstra gälen så även denna som jag lockade till hugg idag.
Intressant, Magistern och jag har pratat mycket om vad som sker med dessa granna gösar som vi returnerar.
Frågor vi ställt oss är, blir de kvar på lekplatserna eller försvinner dom från lekplatserna, kommer de att falla för en jigg igen.
Att C&R fungerade utmärkt denna gång är helt säkert, och till min förvåning så högg den lika brutalt ett dygn efter den varit och hälsat på oss igår :-)
Om än ett litet tecken, så var det i alla fall skönt att se att denna granna gös inte verkade ta skada av att bli fångad och återutsatt.
Att den sedan fångades på samma plats glädjer mej ännu mer då den förmodligen stod och vaktade rom på denna plats :-)
Bara att hoppas att den får simma vidare och växa till sej ytterligare till nästa på hälsning nästa vår.

 
Morsdag, javisst man ska väl uppvakta hustrun då det är denna dag och inte sitta på ån hela dagen.
Det blev ett förmiddags pass med Matrosen så han inte skulle krokna och tappa suget för denna underbara fritids sysselsättning.
1,52 kg gös fick följa med hem för att tillredas i ugnen som Morsdags middag.
Med en uppskattad middag till hustrun känns det som det kommer att bli fler tillfällen man kommer att få fiska :-)
Nu får vi hoppas att Matrosens flickvän också uppskattar att bli bjuden på gösmiddag och därmed blir han tvungen att följa med på fler underbara äventyr i jakten på de granna skönheterna :-)
 
Ser fram emot ett nytt äventyr med full besättning :-)
Mike The Pike
 
 

4 kommentarer:

  1. Fint att vår kompis Fred är på G! Han vet ju hur det funkar i båten... med vinschen och ankarlinan. Skämt åsido, ser fram emot ett pass med Flledllik.

    SvaraRadera
  2. Ja nu är jag fast i det här igen, de är klart ni måste ha någon med som sköter grovjobbet ;-) går allt som det ska så ska det inhandlas en vertikalrulle och lite nya kläder till veckan så jag blir en i gänget ! Tack för en lyckad dag på ån Bullen ! :-)

    SvaraRadera
  3. Se till och köpa väl ventilerade kläder för ska du klå oss så ska du få det svettigt :-)
    Tack detsamma kul att fiskesuget kommit igen :-)

    SvaraRadera
  4. Haha, då lär jag få stå i kallsingar ;-)

    SvaraRadera