fredag 13 juli 2012

En mat gäst på besök....


Morgonen hade inte kunnat börjat mycket bättre, sol och lite vind vilket gjorde att det kändes för enkelt att fiska.
Eftersom vädret inbjöd för lite båt åka idag så blev det en rätt så lång sväng på sjön idag för att prova lite olika platser.
Som vanligt så går man över ån för att hämta vatten, men visst man lär sej något varje gång man är ute.
Morgonen började trögt med endast några få gösar som inte vuxit ur dagís åldern än.


Men morgonen var inte mer trög än att vi kunde bjuda denna vackra skönhet på lite frukost :-)
Visst blir man lite lyrisk då de dyker upp från ingenstans och piper några gånger för få uppmärksamhet.
Svag som jag är för dessa fåglar så går det inte att låta bli och sticka till dom en matbit då och då.



Efter middagens fiske förlades närmare utgångsplatsen för dagen och det skulle visa sej vara ett bra drag, för efter ett visst nötande med elmotorn i den tilltagande vinden så var vi skönheterna på spåret och lyckades landa några stycken som åtminstone hade gått ur andra klass :-)
Nu återstår det att se när dynamiska duon får lite fiske ihop igen då det är en del semester bestyr som kolliderar med vårt brinnande intresse för jakten efter Hjälmarens guld :-)

Tack för en fin guidning på sjön idag Magistern :-)
NÄR SKA VI FISKAAA ?

Mike The Pike

6 kommentarer:

  1. Hej pojkar, kul att läsa och titta på naturen då man i första sem veckan sitter fast i annat som är väldigt långt från fiske. Älskar pipet från krabaten i skyn. Hinner jag så får han en gratis. Snyggt foto igen Mike. Ska försöka ta en naturlig semesterdag och dra ut på zander fiske. Snart mätt på jigg fisket så det får bli vertikal och prick skytte om Hjälmaren drar ner på vindtunneln.

    SvaraRadera
  2. Ja fantastisk bild igen Micke,har följt era upptåg denna vecka.. Bra jobbat får man säga.. Ni verkar vara i mål för ett tag, jag får fortsätta då jag åter har en semester vecka. Ser lite fiskevänligare ut ett tag nu får man hoppas. .. Inga rapporteringar längre men kan hojta till om det verkar släppa till lite bättre fiske någon dag. // Björn

    SvaraRadera
  3. Ja, nog är det mer än själva fisket som smörjer själen under en fisketur. Naturen är en del. Att vi alltsom oftast ger oss i väg god tid har lika mycket med alltets uppvaknande att göra som med fisket.
    Vilken hobby som helst är väl likadan. Idrott till exempel, åtminstone det jag pysslat med. Spela fotboll eller hockey är mer än just spelandet. Av mina högst blygsamma karriärer minns jag mest av det som hände runt omkring än matcherna.

    Vidareutvecklingen av fisket, med material runt omkring och erfarenheten vi tror att vi skaffar oss gör att ribban höjs. Nästa fisketillfälle blir alltid lite bättre. Jag är så korkad och ödmjuk inför vår vandring på jorden att jag inser min litenhet. Ju mer jag lär mig, desto mer förstår jag hur mycket det finns kvar att lära. Den lärdomen är användbar vid fiske och då alldeles speciellt gösfiske, för det blir man inte klok på ibland.
    Människa som jag är drivs jag att lära mer, och det drivet hoppas jag att jag aldrig blir av med - i alla fall när det gäller fiske!

    Oj vad lite jag vet om fiske...

    SvaraRadera
  4. Ja alla firar sin semester på olika vis, Magistern och jag har tur eller otur och få lite egen tid då fruarna har sina semestrar under lite annan tid.
    Visst är det fantastiskt att komma ut på sjön tidigt och höra hur naturen vaknar till liv, att se hur en ny dag formar sej oavsett om det är fint eller dåligt väder.
    Varje dag är unik och har bara nya möjligheter med mitt sett att se, visst önskar man sej sol, värme, vindstilla och fisket serverat på guldfat.
    Men nu är inte verkligheten sådan så man får anpassa sej efter vad dagen har att bjuda på, under den gångna veckan känns det som jag upplevt alledes väder.
    Trots det har man fått njuta av ett hyfsat fiske och en del minnesvärda stunder gällande väder växlingar för att inte tala om fiskljusen med sitt karaktäristiska pip då de kallar på uppmärksamhet i jakten på lite färsk frukost.
    Bara att få ett besök av fiskljusen på nära håll gör att min dag är räddad, att se vingbredden de fina färgerna och ibland även få ögonkontakt då de svävar i allt snävare cirklar för att försäkra sej om att det ej föreligger någon fara inför den mäktiga dykningen efter föda.
    Visst gäller det att försöka höja ribban sakta men säkert, med en vän som Magistern känns det absolut helt bekymmersfritt.
    Med den vinnarskalle han föddes med så kan inte skönheterna på Hjälmaren komma undan, utan det är bara en fråga om när de ska besegras :-)
    Visst är vi en liten bit på väg, de fångas på jiggfiske,vertikalfiske, och även på lite prick fiske denna sommar då vädret tillåtit :-)
    Nu är det väl dags att försöka hitta spåren efter föräldrana till de skönheter som gjort besök hos oss under denna sommar.
    Att vi har mycket kvar att lära är väl det som driver oss att fortsätta med jakten efter Hjälmarens äldsta skönheter.
    Björn hör gärna av dej, alltid kul att veta hur fisket varit :-)
    CeDe, kanske korsars våra vägar på sjön igen, alltid lika kul att träffas och dra lite historier kring våra äventyr på denna hemlighetsfulla sjö :-)
    För övrigt får jag önska er en riktigt sjön fiske semester !
    Nu finns inte tid att skriva mer då hustrun absolut vill åka ut på Hjälmaren !

    Dags att lära sej lite,lite till om fiske :-)
    Mike The Pike

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var ute idag Lördag med Stigge, med en nice fm och bra fiske på blandade storlekar. vid ca lunch så kom turbinen och det vart svårare men större gös. Huggen kom hårt och bestämt men det var svårt att ankra. Gillar ditt inlägg Magistern, det var det bästa på länge. Snacka om att sätta ord på kort mening, skulle aldrig kunnat sätta det mer precis. Ryser i hela kroppen. Mike du kryddar ditt som vanligt så man blir fart blind, med text och goa foton. nästa gång, då, jo då. Ska försöka bjuda in mig på er stående inbjudan det vore trevligt.

      Radera
  5. Absolut, det är bara att höra av sej så får vi se om vi kan sy ihop något som passar :-)
    Skulle väl sitta fint med en dags fiske med ett strandhugg och ljuga lite vid brasan och ljumma på Murikkan :-)

    SvaraRadera