söndag 22 juli 2012

En vad ska vi fiska och soldag....


Igår blev det en heldag med familjen i solvänd lävik för att bättra på solbrännan,  själv lyckades jag hitta en gäddtafs och en spinnare som skulle användas inne bland näckrosorna.
Detta påfund har jag aldrig praktiserat under Magisterns och mina gäddfiske äventyr, och inte trodde jag att det fanns en möjlighet att lyckas spinna detta bete i en matta av näckrosor. 


Med familjen solandes och jag ivrigt kastandes med denna spinnare i en matta av näckrosor så blev jag mer och mer fascinerad av hur bra det gick att fiska denna spinnare inne bland alla näckrosor :-)
Att pricka en glugg med öppet vatten och sen veva hem spinnaren i ytan över, mellan och runt näckrosor med dess fräsandes spinnarblad i ytan kändes som något gäddorna skulle ha svårt att låta bli att sätta tänderna i.
Att stå i en vik som annars bara besöks på våren då gäddorna ska lockas med diverse färggranna plastbitar gav lite funderingar på om det fanns någon av vårens gäddor kvar inne bland alla dessa näckrosor.
Och vad skulle i så fall hända om en en stridbar sommargädda skulle sluka denna spinnare i en djungel av näckrosor!
Nu blev det inte så denna dag men en rompa kom som skjuten ur en kanon under ifrån och attackerade denna skapelse så visst kanske är detta också något vi måste börja med Magistern ?
Tänk en beteslåda full av dessa skapelser Magistern och sen ett besök i Stenby! 


Dagen bjöd inte bara på näckros fiske, på eftermiddagen fick dottern hemlängtan och nog av sol och värme så jag blev lämnad i min ensamhet då de styrde färden hemåt och jag ut på sjön i den allt mer av tagande vinden.
För en stunds jiggfiske med magert resultat och ljugandes lite med Staffan och Skägget. Efter jiggfisket styrdes även min färd hemåt då solen började dala.
Men som vanligt så ska alltid en sista plats fiskas av, så på vägen hem stannade jag till och och driftade över en plats som ibland håller fisk och ibland inte.
Med den i stort sett obefintliga vinden så driftade båten i alldeles lagom fart för att diagonalfiska jiggen efter botten. Visst flera kontakter och en liten gös som såg kvällens solnedgång blev det på första driften.
Nu var man på igen, i med elmotorn och så i med en markör.
Kvällens tvspels fiske började, med ekon på olika djup hissades jiggen upp och ner och bågar kom och gick på ekolodet och nu var man i den där bubblan som ungdomar brukar vara i då de spelar sina spel :-)
Det blev  8 st  träffar och en hel del stötar så när telefonen ringde och jag såg att samtalet kom hemifrån så insåg jag att det var dags att kliva ur bubblan och bege sig hemåt :-)
Ingen av de större fiskarna besökte mej denna kväll, men vem vet kanske det blir ett fint besök vid nästa tillfälle då det ska tränas på detta fantastiska fiske.

En dag som innehöll det mesta :-)
Mike The Pike 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar