söndag 23 mars 2014

Fiskeskola lektion nr 1.....


Ännu en dag att tillbringa på sjön, med Magistern på andra äventyr bjöd jag in mej själv på lite fiske med Mattias och Molla.
Givetvis vill dessa ungdomar tvåla dit gubben ordentlig en dag som denna, och dessutom ge en lektion i fiske med tailbeten.
Efter en snabb färd över sjön började fisket i solsken, Mattias tog taktpinnen omgående och lurade några stycken på en  Buster som verkade vara dagens melodi.
En bit in på förmiddagen blev det platsbyte och nu började lektionen i tailfiske, båda ungdomarna fiskade tailar med stort självförtroende och givetvis lockade dessa beten ett antal gäddor.
"Äntligen" fick jag se hur effektiva dessa beten kan vara, så till den milda grad att jag smög på en av Magisterns nytillverkade tail.
Till min förvåning så fick jag min första tailfiskade gädda så vem vet kanske får det bli en hink med tailbeten med :-)
Som tack för lektionen bjöd jag grabbarna på en lunch med mycket grädde som var tänkt att försätta dem i matkoma för att fiska ikapp försprånget.
Men inte ens det fungerade denna dag, dagens tyngsta gädda lockade Molla till vägning.
5,9 kg stind gädda får bli dagens minne, för övrigt var det flera fina fiskar som fick syna dagens ljus :-)
Tusen tack för en trevlig helg på sjön med fin undervisning i tailfiske :-)
Mike The Pike







2 kommentarer:

  1. Vad läser jag? Tail? Kanske, kanske, kan man få dig att byta bete? Vilken tur att det sitter ett gäng rumpviftare i torkhjulet! Det blir nog samba i vår båt så småningom också. Skaka loss höftkulorna, Michael!!!

    SvaraRadera
  2. Tack själv Micke. En fin dag på sjön. Från början till slut.
    Mike the pike, Hjälmarens allsmäktige fiskar tail. Man tror man drömmer.
    // Mathias

    SvaraRadera