söndag 16 augusti 2009

Äntligen lite fiske igen :-)

Igår morse blev det avresa kl 06,45 för att lite senare rulla i båten på Hjälmaren.
Jag hade förhoppningar om ett bra fiske nu när fiskeplatserna står allt mer orörda.
Så med en glad Magister som matros så bar det iväg ut till en plats som gett bra med gös hela sommaren.
Väl framme så var det bara att tackla på de jiggar man kunde tänka sej fungera för dagen, efter ett antal omankringar och platsbyten så var både Magistern och jag lite överraskade att fisket bara gett 3 st gösar på 4 timmars fiske.
Diskussionen om var gösen tagit vägen var nu i full gång, har man fel grejer, ska man trolla i norsstimmen, ska man behöva leta nya platser, ja så låter det när två fiskegalna gubbar inte får fisk.
Efter modigt övervägande så styr jag båten, hemåt för att leta efter gös på någon annan plats i denna sjö som ibland känns stor när fisket går lite trögt.
Vi stannar på en waypoint, släpper i en markör och provar lite vertikalfiske på en tidigare så fångstgivande plats, men ej heller där lyckas vi locka upp en enda gös.
Nu börjar diskussionen om att vi inte ens varit på sjön denna dag, för med tre gösar på snart en dags fiske är inte mycket att skryta med.
Upp med ankaret iväg med båten igen, nu är desperationen så stor att besättningen börjar snegla efter abborrfiskare, hmmm jag har intalat mej att jag ska fiska gös till isen lägger sej i höst och inte bli någon balanspimlande abborrfiskare. Så vi passerar dessa fiskare i full fart för att göra ett par desperata försök till innan dagen är slut.
Efter en ankring på en plats som frugan och jag brukar stanna till på för solning, bad och maskerat gösfiske, så börjar det kännas som man tömt möjligheterna för att få någon mer gös denna dag, klockan är nu två och vi har lyckats fånga sex stycken gösar på hela dan.
Detta är våran absolut sämsta fisketur på denna sjö i år, tankarna börjar tränga sej på att det kanske är så här det ska bli med gösfisket nu när hösten kommer.
Och man kan förstå att det kommer krävas ett skapligt tålamod, om man ska stå ut med detta fiske när temperaturen i luften kanske bara är någon enstaka plusgrad och i värsta fall lite nordavind på det. Ja det blev många tankar denna dag !
Efter denna också misslyckade jakt efter gös så tittade i alla fall solen fram, så det blev så pass varmt att magistern och jag fick skölja bort våran dåliga fiskelycka med ett riktigt skönt bad i sjön, kanske det sista för i år vem vet ?
Efter ett skönt bad väcktes tanken att prova ytterligare en plats jag fiskat på för länge sen, så vi drog vidare med lite gladare miner och släppte i ankaret för sista gången.
Ja som vanligt ringde mobilerna, det var fruar som undra hur det gick, när vi skulle komma hem, om vi skulle vara ute länge mm.
Första kastet gös direkt, så fortsatte det till vi lyckats få 50 st gösar på c:a två timmar, efter detta gösrejs så garvade vi och kom fram till att det var som att fiska abborre, det var en kamp efter våra jiggar där ner i mörket som vi inte upplevt hittills under denna sommar.
Så jag säger bara det Magistern abborrfiske får du ägna dej åt när isen lägger sej och jag snider gäddvobbler. :-)


Många varma hälsningar från en pensionerad
ABBORRFISKARE
Miche

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar