tisdag 29 december 2009

Gamla minnen och nya ideér !


Under en eftermiddagspromenad med frugan väcktes gamla minnen från min ungdomstid. Detta var ett par platser som man fiskade på vid åtskilliga tillfällen, jakten på de stora abborrarna och den riktigt stora gäddan höll intresset på topp. Ett antal finare gäddor fångades längs dessa krökar på ån, men tyvärr tyckte vi som smågrabbar att det oftast bara var äldre gubbar som lyckades fånga dessa gäddor.
Ett annat roligt inslag i fisket på denna plats var metet efter Id, förekomsten av Id var väldigt god så det  var ett fiske som man kunde bedriva i dagar under sommarloven. Hur många kilo deg vi metat upp kan man bara tänka sej, det var diverse blandningar av mammas bakkryddor allt för att redan då få det optimala betet för att fånga dessa fina fiskar.
Idag vet jag inte hur tillgången på Id är, förhoppningsvis finns det Id kvar men det är väl så att intresset för att fiska Id har försvunnit. och ersatts av fiske efter den Regnbåge som sätts i ett antal gånger per år.
Men man får väl säga att mete efter Id med ett bambuspö och ett gammalt hederligt röd/vitt flöte hade sin charm. Ja detta fiske var början på den galenskap som man nu hamnat i, vårfiske, sommarfiske, höstfiske och nu är suget efter fiske så stort att jag måste försöka mej på ett ismete efter gädda !

Kan man fiska för mycket ?
Mike The Pike



2 kommentarer:

  1. Idfiske? Nu får du väl vässa dig... Jag får se till att ta med dig till hjälmarisen och meta ett par timmar. Själv har man dödat febern med diverse bestyr, nu är det födelsedag/nyår. Årets stimmigaste dag. Jag ser fram emot en för- och eftermiddag med släkt och en kväll med gäster från Västerås. Det brukar bli markservice tills man domnar. Kul ja, jättekul, men man brukar få någon form av träningsvärk dagen efter... /Jarmo

    SvaraRadera
  2. Ett par ord bara !
    Lördag morgon gick jag upp tidigt, klädde tyst på mig, gjorde i ordning lunchpaketet, tog med mig hunden och slank tyst in i garaget.

    Jag hakade på båtsläpet på bilen och backade ut ur garaget bara för att finna att regnet stod som spön i backen. Det var full storm, så jag körde tillbaks in i garaget, satte på radion och fick höra att vädret skulle vara uselt hela dagen.

    Jag gick tillbaka in i huset, klädde tyst av mig, och gled in i sängen. Jag tryckte mig mot min frus rygg, med helt andra förväntningar, och viskade: "vädret är förfärligt".

    Min kärleksfulla fru sen tio år svarade sömnigt: Kan du tro att min idiot till man är ute och fiskar i det där?

    // Gott nytt år på er Thomas Björndahl

    SvaraRadera