tisdag 2 juli 2013

Fredag, Lördag, Söndag


Förhoppningsvis ska det vara slut på bloggtorkan nu, efter trassel med modem så har ett nytt modem löst älendet med krånglande internet, I lands bekymmer eller ?
Nåväl visst fiskas det trots att internetet legat nere :-)
Fredag eftermiddag tillbringade jag på Hjälmaren tillsammans med Team skägget som gäster i båten, två fiskesugna herrar som frenetiskt doppade diverse jiggar i Hjälmarens djup i jakt efter en matbit till den lovade middagen till svärföräldrarna.
Visst blev det ett par matfiskar till middag i det underbara vädret, så Staffan räddade hedern och kanske kanske släpper mamma iväg honom på något mer äventyr :-)
För övrigt bjöds vi på ett hyfsat fiske utan att få känna på någon tungviktare förutom en gädda som föll för min långsamt fiskade jigg, ca 4 kilo livar upp stämningen för ett tag :-)


Lördagen tillbringade jag med mammsen som börjat sin semester och hoppades på lite sol och avkoppling på sjön.
Allt utom avkoppling bjöds vi på under förmiddagen, sol, vind, mulet väder, som avslutades med ett riktigt åsk oväder, men dessförinnan hanns det med lite jigg och dropshot fiske som verkade falla skönheterna i smaken.


En bekant smög sej upp på styrbords sidan och fastnade med en tross i vår båt och vips så hade herren även ett av  mina jiggspön i sin hand.
Till vad ?
Jo för att fota av jigg och kolla vilken utrustning som användes till detta fiske :-)
Med ett par hugg så föll även denna herre för detta fantastiska fiske.


Söndag och sovmorgon, men frestelsen för ett fiske blev för stort trots regn till morgonkaffet.
Med packad båt bar det iväg med en dagstidning åt svärfar och ett telefonsamtal till herren som besökte oss under gårdagen för att se om intresse fanns för en tur på sjön.
Efter ett antal signaler svarade en raspig röst hallå, och undrade vad som var på gång, packa fika och ställ dej vid staketet så blir det en dag på sjön sa jag och utan tvekan accepterades erbjudandet.
Med ett fantastiskt väder tillbringade vi hela dagen på sjön och fiskade på lite olika platser, med en helt lugn sjö blev det vertikalfiske för hela slanten.
Rätt eller fel vet jag inte men fisk hälsade på på de flesta platser vi provade denna soliga och sköna dag.
Banne mej tror jag herren fick blodad tand för detta fiske för idag kom ett par sms med frågor om diverse utrustning, kul :-)


Vi avslutade fisket på kvälls kvisten nöjda och belåtna av hyfsat fiske, gott kaffe och fantastiskt väder.
Med några matfiskar var bar det iväg hem till en avundsjuk hustru som nobbade denna dag på sjön så det fick bli en tröst middag i stället.

Slutet gott allting gott  :-)

2 kommentarer:

  1. Hej Jarmo och Mike
    Var ute med grabben i onsdags och var med om en konstig upplevelse. Fiskgjusarna pep och pep då och då. När man tittade upp kunde det vara upp till 3 fiskgjusar där, men även 2 trutar. Förstod det inte, men jag skulle få se. En gång när det passade så slängde jag ut en liten gös 10 meter från båten. Synd att jag inte hade kamera för det var nära. Dels var det en som tog fisken + den andra som var metern försent. Otroligt härlig vy. Men sen for den ena iväg då med gösen och då börjar truten att atackera gjusen. Efter ca 10 ggr så hade truten vunnit och satt på vattnet och hackade på gösen. Gjusarna atackera, men det bryttde sig inte trutten sig alls om. Har ni sett det någon gång??
    / CeDe Fiskehälsningar och trevlig sommar

    SvaraRadera
  2. Att trutarna vill åt bytet har jag sett, de är väldigt aggresiva mot gjusarna när de väl plockat ett byte. Men däremot har jag inte sett att de lyckats erövra bytet och sen nonchalerat gjusen.
    Men visst är det fantastiskt att se dessa vackra fåglar live i dess rätta miljö :-)
    Nu är det dags för semester så då kanske våra vägar korsas på böljan den blå, så vi får ta en fikapaus och ljuga lite.

    Ha en riktigt go fiskesommar
    Mike The Pike

    SvaraRadera