måndag 8 november 2010

Vi hade i alla fall tur med vädret


Lagom till första ankringen kom solen fram, och framme var den hela dagen. Trots den kalla morgonen med många minusgrader värmde hon gott. Nya vatten skulle testas! Hujedamej vad gott en kopp kaffe kan smaka i en lävik.


Månne hade två minusnätter bromsat gäddans hugglusta, för det var ingen strid ström av napp denna dag. Som vanligt, får man snart säga, en trög dag på Hjälmaren... Rapporter om en del gäddor i farten på lördagen fick åtminstone mig att hoppas om ryck i spöet.
Så småningom framåt lunchtid hittade vi en fläck med blandbotten på läsidan av en ö som innehöll fisk. Någon fart var det inte, och vi såg många följare med taskig bitattityd.


På grund av den skrala förekomsten av hugg, togs ett beslut om att hinna fiska av våra gamla vatten. Men där var det lika tomt som tidigare fängen.


Vid tretiden tog vi upp båten. Sista gången innan isläggning? Den eviga optimisten i en tror och hoppas på några fisken i båten till, men i natt var det riktigt kallt! På yr.no såg jag dock något om många plusgrader till nästa helg...

Visst ska vi båtfiska snart igen?

3 kommentarer:

  1. Tur man har eran sida att titta in på,det värmer gott./ Björn

    SvaraRadera
  2. Kul att du tittar in och håller koll på gubbarna :-)
    Du får börja bearbeta polarna i team:et så ni får lite fart på er sida igen, den saknas nu när minusgaderna smyger sej på och nätfisket ökar.
    Men några tillfällen till hoppas jag att vi får på Hjälmaren.

    Ha det så bra !
    Mike The Pike

    SvaraRadera
  3. Magistern jag tror inte det får bli isläggning mer en ett par veckor runt jul så dina barnbarn får åka lite pulka :-)
    Som jag känner nu så måste vi få fiska mycket mer, det är alldeles för sällan med tanke på hur fiskesugen man är :-)
    Dessutom borde vi snygga till höstens gäddfiske lite tycker jag.
    Jag vill inte bara skriva om sköna promenader och korvgrillningar !


    Hoppas det går att fiske ett bra tag till :-)
    Mike The Pike

    SvaraRadera