söndag 20 juni 2010

yr.no?

Förra året var den norska vädersajten helt fantastisk. Gick man in "timme för timme" kunde man planera dagens fiske efter det. Det stämde. Stod det "flau vind", var det lugnt på sjön. Man kunde nästan ställa klockan efter omslagen. I år verkar det inte stämma alls... Visst kan man ha lite fel i hur man avläser kaffesumpen, (eller vad de gör), men igår måste det varit dagen efter firmafest bland våra nordiska grannar. Sol = moln och regn, stilla = hård blåst...

Men det gick att fiska ändå... Det enda som möjligtvis saknades var en besättningsmans flytoverall samt regnställ och lämpliga skodon.



När Nanna trailades upp var vi nöjda trots allt. Det blir nog en intressant fiskesommar igen.




Trots kaptenssysslan var man ofin nog att turligt hitta dagens största. Bland alla 43 centimeters simmade en riktig snygging... Det kändes direkt i hugget att det inte var en av de små och en sådan krigare simmar naturligtvis kvar för att sprida dylika gener vidare.



Han som saknade sin flytoverall på morgonkvisten hade kanske inte en av sina bästa fiskedagar. Han lyckades trots konstanta motgångar hålla god min, och jag kan inte annat än lyfta på fiskekepsen - större tålamod får man leta efter. Med mitt sydländska temperament hade jag brutit av alla mina spön över knäet och lagt ut min del i båten på Blocket... Där har jag mycket att lära.



Efter en trög start kom också matros Fred igång! Här ser vi honom titta lite fundersamt på en av alla "gösar" han lurade upp... Vi får hoppas att han kan slita sig från joysticken i grävmaskinen och följa med gubbarna lite oftare - det är tomt utan en ständigt hungrig Fredrik, som aldrig har tillräckligt med matsäck med sig.


Tack för en trevlig dag på sjön: Jarmo

2 kommentarer:

  1. Det var trevligt att få se en gös av den lite bättre kalibern, det är bara att hoppas att dessa går att finna lite oftare i år!
    Hoppas vi är på rätt väg.
    Är det meningen att jag ska lägga upp Matrosens lake som PB eller tror du han kommer att få någon gös som fastnar på bild ?

    SvaraRadera
  2. Går det att redigera in en text med "gös" på laken? Man vet ju inte när vi föräras med grävmaskinistens sällskap nästa gång...

    SvaraRadera