torsdag 29 juli 2010

Sjunkande skepp eller fisksump !


Dagen till ära så fick Staffan göra ett gästspel, kul vi har pratat en hel del fiske men inte fiskat i samma båt så det var roligt och ytbyta lite erfarenheter.
Val av dag kan väl diskuteras om den var så lämplig för fiske, men är man ledig och tiden avsatts för fiske så är det bara att bita ihop.
Vi strålade sammans hemma hos mej vid 05:15 för avfärd och redan då började vi väl misstänka att denna dag skulle bli något utöver det vanliga, ett ljummet fint regn och åskmuller så var inte oddsen så goda för ett fiske.
Men vi fattade beslut att bege oss iväg så efter lite tankning började dagens blöta resa.
Väl på plats vid sjön kunde vi konstatera att vi åtminstone hade åkt ifrån åskan, men regnet fick vi i alla fall behålla allldeles för oss själva.
Med inte allt för kraftig nordanvind styrde vi ut till första fiskeplatsen för att vertikalfiska, omgående fick några gösar smaka på dagens regnskurar :-)
Men snart nog avtog huggen så det blev en snabb förflyttning till ny plats, eftersom vinden skulle avta fram på förmiddagen så var tanken att vi skulle fortsätta med vertikalfisket .
Men så var inte fallet utan vinden tilltog så pass att inte ens jiggfiske med ankrad båt kändes speciellt kontrollerbart.
Så vi fattade ett nytt beslut att vända tillbaka till den plats vi kom ifrån med hopp om att vinden skulle vara lite lugnare där.
Väl tillbaka så satsade vi på en ankring, och som den prickade ankaret sög fast omedelbart och båten la sej alldeles intill den plats vi vill fiska på.
Tur eller skicklighet inte vet jag men nu kunde vi bedriva en blandning av jigg och vertikalfiske då gösarna började suga i, i allt snabbare takt. Så det tropiska regn som nu förföljt oss mer eller mindre hela förmiddagen kunde ej få oss att lätta ankare.
Tyngsta fiskarna idag kanske hade klarat att tynga ner vågen till ca 1,5-2 kg annars var det stor spridning storleksmässigt. Dagens minsta var en hungrig krabat som måste ha smitit från barnkammaren :-)


Att det regnade det märkte vi mycket väl, jag tror inte det finns regnkläder som klarar att hålla en torr i ett regn av denna kaliber, båda stog vi där och njöt av ett skapligt fiske och samtidigt kunde man känna regnvattnen sakta men säkert tränga igenom alla klädesplagg sakta men säkert, så med facit i hand så kunde man lika gärna ha fiskat i badkläder :-)


Jag tror inte jag varit med om att det kommit så mycket regn under ett par timmars fiske.
En nylänsat skepp såg ut som ett sjunkande skepp eller fisksump på ett par timmars fiske !!!


Dagen avslutades med ett trevligt besök av fiskljusen som vi utfodrade med en färsk och god abborre :-)
Det är mäktigt att få se denna fågel på riktigt nära håll.


Eftersom Magistern har bytt kastpö och fiske mot hammare och snickeri så hade vi vänligheten att fiska i detta tropiska regn så herrn skulle få mat på bordet till kvällen :-)
Till sist ett stort tack till Staffan som tappert fiskade sej igenom denna dag trots att förutättningarna var som dom var.
Hoppas detta lilla äventyr gav mersmak efter jakten på Hjälmarens guldglimrande gösar :-)

Ett lite annorlunda fisketillfälle !
Mike The Pike

3 kommentarer:

  1. Verkligen skönt att höra att du håller stilen, kompis! Idag har det verkligen REGNAT. Att sumpa fisken i båten var en god idé, det har vi inte testat förut...
    Jag kör väl på med snickerierna, så får vi se om det kan tänkas bli något fiske nästa vecka. Jag erkänner trådrätt att jag blir avundsjuk på ditt maraton. Tack för fisken - nu kan man se fram emot en god snickarlunch!
    Vädret ser väl inte direkt lovande ut för morgondagen, du kanske ligger sked med Caruttan i morgon bitti istället??

    Ha det: en fiskesugen snickarmagister

    SvaraRadera
  2. Hej o ett stort tack till Mike The Pike för den fina fiske turen härom dagen.jag lärde mig mycket o lite till måste erkänna att jag var trött när jag kom hem,men jag snegla mot båten som står på gården så tänkte jag på alla grynnor som finns där ute sedan var det dags att söva lill killen där hemma så vi somna kl 1900 vaknade jag 08.00 dagen där på med kläderna på :)

    SvaraRadera
  3. Ja det är kanske inte så konstigt om man blir trött av så extrema äventyr.
    Bjud nu gumman på en riktig god gösmiddag så är det bara att ge sej ut och leta efter se små gömmorna som håller Hjälmarens skatt så väl gömd.
    I morgon blir det frmodligen ett nytt äventyr men på annan plats då vädret inte ser så inbjudande ut för en vistelse på Hjälmaren :-)

    Ha det så bra !

    SvaraRadera