söndag 15 april 2012

En njutfull dag på sjön :-)


Vilken början på dagen, en sjö som låg blank, en helt fantastisk soluppgång, lite varmare en sist, en helt ny vik skulle provfiskas.
Med andra ord så var man lite ivrig och komma ut och komma på plats för ett tidigt morgonfiske.
Staffan som gästfiskare för dagen då Magistern hade annat på agendan som inte hör hemma på denna sida :-)



Säga vad man vill men visst är Magistern fantastiskt omtänksam, att knyta på min halsduk på spöna så att rullarna skulle vara i topp trim till morgonens fiske eller så var det av omtanke så att jag inte skulle bli förkyld inför kommande fiskafängen :-)
Nå väl efter att snirklat oss in mellan öar och stenar så kom vi in i den tilltänkta viken som skulle få ett tidigt uppvaknande då våra plastbitar kastades i alla möjliga och omöjliga riktningar.
Visst, snart nog så var det några morgonpigga och jakt lystna rompor som slukade våra färggranna plastbitar :-)
Men lika fort som vi fick på hälsning lika fort avtog på hälsningarna så nya platser utforskades utan någon större lycka.
Skam den som ger sig, nu var det bara att lägga i en ny växel och börja nöta på nya platser. 



Men för att orka med att ha en högre växel i resten av dagen så fick kapten för dagen bjud dagens gäst på lite kolbulle med rårörda lingon som sköljdes ner med en lagom kall öl :-)




Visst är det skönt med ett strandhugg och koppla av en stund, höra brasan knastra, räta ut trötta ryggar och fundera lite på hur man ska bära sig åt för att lura några fler gäddor att besöka smörgåsbordet som vi så gärna serverar :-)



 Det blev absolut inte någon av de bästa dagarna fångstmässigt denna dag, men ett fantastiskt väder och trevligt sällskap förgyller även det en dag som denna :-)
En del gäddor fick vi men ej någon av den grövre kalibern så det är väl bara att ta nya tag så får väl tiden utvisa om vi lyckas få på hälsning av någon gäddmadam denna vår.

När ska vi fiska ?
Mike The Pike

6 kommentarer:

  1. Bra med grabbar som bryter ny mark, även om det just nu kanske inte gav full utdelning. Kanske krävs det att bägge kavaljerer vill dansa för att det ska bli bensprattel på allvar, alltså inte bara den i båten.
    Ska bli kul med privat guidning i denna för mig jungfruliga vik.

    En hel vecka till nästa fänge...

    SvaraRadera
  2. Jag vet var den är !! Välkomna "grabbar"

    // Björndahl

    SvaraRadera
  3. Fina bilder som vanligt, ögat fröjdas och man kan nästan känna lukten av kolbulle svettiga manfilk och gäddslem. Ett tips idag om ni inte visste om det innan. invenstera i en bok som heter "Fångad av gös". skrivet om gösen i Hjälmaren i olika perpektiv. Underbara bilder och bra läsning. Ca 250 kr om man gör som jag gjorde och tog hem den via nåtet till brevlådan. Vi ses ute på fronten, kanske redan på ån. uffe och jag har pratat om att vertikala lite grunt. Hälsningar CeDe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul och se att du vaknat efter vintern :-)
      Klart att jag ska investera i boken det är ju en plats man besöker ofta så det ska bli rolig läsning .
      Kul att du/ni planerar för lite åfiske det kan jag verkligen rekomendera :-)
      Hoppas vi ses ute på böljan, alltid lika kul att ljuga lite :-)

      Radera
  4. Hej CeDe.
    Var på nätet finns du nu för tiden ? Har följt dig på team glory men den la ni ju ner . :-((
    Undrar bara var man kan läsa om dina berätelser om fieket du vart på.. ?
    Mvh Ari

    SvaraRadera
  5. Hej alla kaptener och Ari.
    Jag har åter sjunkit ner och skriver i mina fsedagböcker. Noteringar och berättelser sen 1969 då jag började skriva. Dessa ska ja sen sniffa i då jag sitter på senilhemmet, i rullstolen med en go kopp hett som den där snygga sjuksköterskan nyss har serverat. Sen kan jag sitta och drömma vidare på alla fiskar, fina dagar och allt trevligt man haft.

    Men jag tänker i a f skriva några år till och plocka på mig lite mer upplevelser. Alla fiskedagar är unika, gäller bara att fånga dagen. Om fisken inte alltid nappar spelar inte så stor roll. Att få bläddra i naturläran kan många ggr ge den största upplevelsen under dagen. Sen att ha en trevlig kamrat i båten den för gyller. är han otrevlig kan man alltid gräva ner honom på någon skarvholme.
    Fiskehälsningar Cede

    SvaraRadera