lördag 8 maj 2010

En pensionär i ny kostym...


Vid ett besök hos min svärfar så blev det ett besök i garaget, där har denna Hjälmarsnipa legat i vintervila hela vintern.
Jag tror inte denna Hjälmarsnipa har mått så bra på länge, med några utbytta bräder rengöring slipning och ny bottenfärg och förnissa så har denna pensionär helt plötsligt blivit en het ungdom igen !
Så denna heta glänsande skuta kanske kommer att synas ute på Hjälmaren jagandes efter gös i sommar :-)



En fantastik skapelse denna motor till Hjälmarsnipan en liten encylindrig vattenkyld motor som fodrar en viss teknink för att startas då man lindar startsnöret runt svänghjulet och med rätt snärt rycker igång den. Om ej rätt teknik används så kan man få rejäla backslag som kan förstöra en dags fiske då fingrarna kan bli väldigt ömma !
Ja så nu är det bara återmontering av motor och durkar sen är det dags för sjösättning, så alla ni där ute på sjön håll ögonen öppna för det är nog inte så många fler av dessa Hjälmarsnipor som är i detta skick så de klarar av att bryta vågorna på Hjälmarens vidder.

Hjälmarsnipan är en vår trakts egen allmogebåt, byggd för att klara Hjälmarens krabba sjö. Modellen tros härstamma från vikingatiden men den kan vara ännu äldre.

Snipan har ett slankt spetsgattat skrov med de karakteristiska, raka och starkt utfallande stävarna. En enkel, förfinad och ekonomisk konstruktion. Resultatet av nästan tusen års utveckling har get sniporna deras unik och smäckra utseende.
Den är vanligtvis byggt i Ek av ca. fem till sju bord (plank) rad i ”klink” teknik. (Denna teknik hämtar sitt namn ifrån just Vikinga tider och de små järn spik som används än idag för att foga ihop bordläggningen). Snipor har ofta 6 bord i sidan och 6 från reling till reling tvärgående spant. På en del exemplar finns ett extra halvspant inlagt mellan 5:e och 6:e (näst aktersta och aktersta) spanten.
Trots den uppenbarlig klen konstruktionen är sniporna mycket hållbara
(Kanske tack vara ekens beständighet) och det finns kvar exemplar som är ifrån början av 1900 talet. Dessutom har den enda impregneringsmedel länge varit rå linolja, terpentin och tjära!

Storlek på en vanlig snipa:

Längd: från 6,00 till 7.00 meter vanligtvis ca 6,50 m.

Bredd: från1,40 m till 1,70 m


Snipan har använts som bruksbåt och har använts både till frakt och till yrkesfiske ända in på 1980-talet. Snipan används fortfarande av fritidsfiskare samt som trevlig nöjesbåt för glada semesterfirare.

Hjälmarsnipan var från början en roddbåt med en enkel rigg som ett komplement, företrädesvis i undanvind. Den kan ha upp till tre par åror och kan vara riggad med s k spririgg och fock. Många av sniporna moderniserades och byggdes om för motordrift med små inombords motorer av tvåtakts typ t ex en Götamotor.

Det finns många som byggt Hjälmarsnipor under åren. Den som har byggt flest på senare år är Allan Eriksson på Vinön (Hjälmarens största ö). Allan har byggt nästan 300 snipor. Många av hans snipor färdas idag på Hjälmarens vatten som uppskattad fritidsbåt för oss som vill ta det lugnt på sjön.

En del av texten är kopierad från denna länk http://www.hjalmarsnipan.se/

En fiskelös Lördags morgon
Mike The Pike

2 kommentarer:

  1. Det är lite annat än vår plast- och teknikfyllda fiskeskuta!? Hoppas den kommer ut på fler resor än i fjol...

    SvaraRadera
  2. Norrköpings kommun har bestämt att tillåta utökat yrkesfiske i sjön Glan.
    Området är på 750 ha och har tidigare varit fredat från yrkesfiske, men nu har kommunen beslutat att lägga ut detta till högst bjudande.....Inom området finns några av sjöns viktigaste lekgrynnor för gös!
    I avtalet finns heller inga restriktioner på hur mycket fisk som får tas upp ellar antal redskap som får användas, bara ett minimimått och maskstorlekar på näten.
    Fisket i Glan är inom några år ett minne blott! Vilka idioter!!!

    SvaraRadera