lördag 15 maj 2010

Vad skulle jag fiska idag ?


Tydligen var man lite morgontrött i dag, packade båten med fiske arsenal, batteri och diverse smått och gott, men det viktigaste för dagen, flytoverallen blev kvar hemma.
Så vad gör man ?
Vänder och åker hem eller låtsas att det regnar och fortsätter !
Jag fortsatte i Magisterns fotspår och landade iklädd träningsbyxor och en tröja !
Som tur var låg ett regnställ kvar i bilen, så det fick bli dagens klädsel.
Men som dagen gestaltade sig så gick det inte åt någon varm klädsel för snart nog började solen steka på riktigt behagligt.
Skulle nu fisket misslyckas idag med, eller skulle det bli en vändpunkt nu när man satt i sin ensamhet på böljan den blå.
Efter transport till första fiskeplatsen för dagen så kändes det lite vilset när man inte har varit sen förra säsongen.
Taggad till tusen så hade jag bestämt mej för att endast vertikalfiska denna dag, så i med grejerna och jiggen klarade sig inte ens ner till botten innan det var hugg !
Nu ska det väl sägas att det var gös jag var på jakt efter, men när första fisken var landad och återutsatt så började jag ana vart det skulle barka hän.
Jag hade lyckats med bedriften att parkera i ett riktigt stort abborrstim, å visst är det kul men efter ett par timmars abborrfiske så bestämde jag mej för att fortsätta jakten efter de åtråvärda gösarna, men si där gick jag bet.
Med fiske på grund, djup, kanter, vikar ja jag vet inte vad som vart bortglömt men någon gös blev det i alla fall inte denna dag.
Men däremot en rejäl solbränna och en underbar dag sjön som kröntes med en vertikalfiskad gädda !



Faktum är att det var som en riktigt bra pimpeldag, när abborrarna inte ens kan låta jiggen sjunka till botten och hur man än bar sig åt så skulle de bara ha jiggen i ren avundsjuka så ingen brosa skulle få den.
En hel del av abborrarna var riktigt fina matabborrar men eftersom siktet var inställt på gös så fick de simma tillbaka till sina kompisar.

Det är inte jämt det blir som man tänkt sej !
Mike The Pike

1 kommentar:

  1. Ja, du. Det blir väl aldrig som man tänkt sig? Fiska abborre är väl inte fy skam, även om det var kusinen du var ute efter. Det vore fint att hitta lekarga göshannar dock... Karatehugg på våra jiggar för att försvara efterkomman. Å andra sidan så dyker de ju upp så småningom väl? På de kända stenskramlen. Vem vill bli störd när man ligger på?

    Jag tror Peggy nöjer sig med abborre i morgon - får se hur det blir...

    SvaraRadera