lördag 1 maj 2010

Varför ringer inte telefonen ?


Ny månad nya utmaningar, man vaknar tidigt kokar morgonkaffe, kollar så mobilen inte är avstängd, kollar av mailen, kollar så sladden sitter i väggen till fasta telefonen.
Allt verkar schysst och ändå så hör jag inte ett ljud från mina fina fiskekamrater, vart har ni tagit vägen är ni sura, har ni tröttnat på fisket eller vill ni helt enkelt inte fiska ?
Skämt åt sido, nog är det gott att ta en kopp kaffe och en snus på morgonen, titta ut genom fönstret och se vinden ta tag i björkarna med en mild sydvästlig vind.
Sydvästlig vind är väl en vind som vi gillar att fiska i, tänk en stund på sjön, varmt kaffe kolla in fiskgjusarnas jakt efter frukostmålet.
Trä upp ett jerkspö tackla på vad man tror är ett superbete för dagen och känna den härliga känslan att nu bara nu ska den tas den där riktigt fina grova gäddan som man längtat efter hela vintern.
När man vaknar med dessa tankar så funderar man väl ibland om det står riktigt rätt till, eller är det så här det är när man brinner för så härlig hobby som sportfiske !
Om jag inte minns alldeles fel så är 1:a maj en speciell dag i vårat fiske, det är dagen med stort D !
En tidig morgon sjösätts gösambulansen i Arboga ån och Magistern och jag beger oss ut för att provfiska gös utan några större förhoppningar, men som vanligt så räknas det som kvalitets tid, all tid på vattnet.
Denna morgon förgylldes av ett riktigt prakthugg på Magisterns spö, tankarna gick efter en stunds kamp till att nu är det nog en felkrokad asp som stretar i andra änden av linan. Men efter en ganska lång kamp så bjuds vi på den härliga strömvirveln efter skärten på en dykande gös som absolut inte tänkte fira 1:a maj i någon gösambulans !
Efter mycket kamp och ett försiktigt drillande på skagiga ben så fick jag plötsligt känna pressen att denna fisk får jag bara en chans att håva, misslyckas denna håvning har jag en ovän för livet !
Nu slutade denna historia som alla sagor gör, fisken hamnade i håven, för att sedan placeras i Magisterns famn för fotografering.
En guldmedalj blev det för denna fina gös som tyngde ner vågen till hela 7,32 Kg, hur resten av denna sagolika dag gick minns jag faktiskt inte.
Men det blev i alla fall ett minne för livet denna dag !

En saga som man knappt tror är sann !
Mike The Pike

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar