torsdag 29 oktober 2009

Så var det med det...

Hur var det nu? Själv på sjön... Ska man dra till med en lögn så det står härliga till... Fisk i varje kast, både gös och gädda... Kanske fick jag punktering på vägen upp, och fiskade inte alls... Glömde tanka, tappade nyckeln, luft i kedjan, tarmvred, svininfluensa... Nej, det är lika gott att hålla sig till sanningen, det är alltid bäst. Det blir inte så besvärligt att hålla reda på vad man har sagt. JAG KLARADE MED NÖD OCH NÄPPE ATT BLI F.F! Beviset syns nedan, en väldigt efterlängtad tvåkilos gäddslips efter tusen kast med både jigg och jerk, djupt och grunt.

Dagen började helt OK. Man ankrade lite försiktigt i första viken, lugnt och fint, tog en kopp java innan jerklådan öppnades. Här fick vi fyra stycken i helgen - det här ska nog gå bra! Första, andra, tredje kastet---pang!! Ja, tro inte det var hugg!? Tvärnit i rullen mitt i kastet. Tittar ner på det förväntade skatboet, men inte då. Min Ambassadeur, Inshore, värmeskär. Andra gången faktiskt, har redan hämtat ut en ny på Görans Sportfiske. Förbannat! Vilken tur att jag hade Bullens spö som reserv. Nu ska jag skicka den till ABU. Visst borde en rulle för tvåtusen hålla mer än ett par månader.
Utanför "Lagunen" hade någon ankrat upp fem ställningar av något slag. Undrar vad det är? Fyra utanför mynningen och en inuti. Trodde först jag hamnat i Twilight Zone och skulle bli uppstrålad till ett moderskepp - såg märkligt ut på håll...
Till slut gav jag upp. Styrde kosan hemåt mot solnedgången. Min dag på sjön var över, tänk så fort tiden går. Eftersom frun jobbar, och har bilen var det lite trix innan fiskafänget blev av. Hon följde med i morse, och båten plumsades i. Trailern blev kvar på udden, låst, sedan var Adamsson snäll i överkant och hämtade hem mig på kvällen.

Hann med att fundera lite över dagens klena resultat innan skjutsen kom. Solen färgade Valön röd i bakgrunden och jag förbannade nordanvinden. Tyvärr så är det oftast hålen i tillvaron som styr fisket och inte förutsättningarna för fångst. Kan man fiska gör man det, (jag i alla fall), vädret spelar ingen roll! Nästa gång blir det kanon!!
När ska vi fiska: Magistern












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar