lördag 4 september 2010

Har jag fiskat tillräckligt i sommar ?


Ibland kan jag känna att det känns som det var en evighet sen jag fiskade sist, andra sysslor ska göras, familjen ska ha sin tid, arbetet ska ha sin beskärda del av den vakna tiden, och väderleken ställer till det ibland. För att se hur mycket det fiskats denna sommar så tog jag en stund och summerade fisket fram till idag för att se hur mycket tid som lagts på denna underbara hobby.
Från juni till dags datum har jag lyckats vara på Hjälmaren 27 gånger, snitt tiden på heldagsfisket är ca: 10 timmar, använda jiggar av olika modeller är ca: 10 st, fiskemetoder som använts är jigg, dropshot och vertikalfiske. Jag tror att tre fjärdedelar av tiden har vertikalfiskats och övrig tid blev förlagd på jigg och dropshot fiske. Alltså har jag fiskat ca: 270 timmar = nästan 7 arbetsveckor....
Förutom denna tid som enbart är förlagd till gösfiske på Hjälmaren så tillkommer ett antal dagar som det jagats vårgädda på Hjälmaren och ett antal turer på Arbogaån på jakt efter de första vårgösarna !
Vart vill jag då komma ?
Jo att det måste vara en fantastisk hobby då man aldrig lessnar utan bara vill ut igen, känna den friska luften, lugnet och njuta av trevligt sällskap, se naturen förändras med årstiderna.
Jag får nog lov att erkänna att hustrun måste vara väldigt förstående då man summerar hur mycket tid man avsätter till fisket.
För att få ihop en dags fiske i morgon är det nog bäst att jag gör ett besök i den lokala matbutiken och inhandlar lite ingredienser för en god middag :-)

Kan man få nog av fisket !
Mike The Pike

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar