onsdag 4 augusti 2010

Då var det dags för lite vind i håret igen.....

Väl hos svärfar så blev det en kopp morgonkaffe 4:de i ordningen, så några sömndruckna ögon fanns ej denna dag.
Sittandes på altanen vänd mot sjöns östra sida så såg denna dag ut att bli en lättfiskad dag, ända smolket i bägaren var det ymmniga regn som nästan obemärkt fuktade denna välansade gräsmatta...
Så efter morgonens kaffe begav vi oss ut till udden för att återigen sjösätta skeppet.

Väl i sjön så hade jag planen klar för mej, i och med att vädret verkade väldigt lugnt när vi avnjöt morgonkaffet så var tanken att börja där jag slutade i går. Men nu kom en liten överraskning för när vi kom ut utanför udden så hade metrologerna rätt. Vi möttes av en ljummen men frisk västanvind som nu hade transporterat en hel del gäss till denna del av sjön samt ett ymnigt regn.
Så för att få en så njutfull resa som möjligt och ett så lätt fiske som möjligt stydes skeppet väster ut tills vi fick lite lugnare vatten.

Väl på plats så var tanken att det skulle bli vertikalfiske, men med höga vågor så kändes det som det skulle kunna bli lite okontrollerat fiske så dagen började med jiggfiske.
Omedelbart landades en gös så det kändes riktigt hoppfullt, men det skulle snart visa sej att riktigt så enkelt skulle det inte bli.
Så efter några besök från barnkammaren beslutade vi oss för att övergå till vertikalfiske med ankrad båt. Vilket visade sej vara lite bättre för nu ökade intensiteten på nappandet, tyvärr bommade svärfar på tok för många gösar i dag men han är förlåten.
Det är med nöd och näppe jag behärskar vertikalfisket i 6-7 sekund meters vind  med sne ankrad båt. Så det är väl så att denna lite speciella metod fodrar lite träning för att smeka jiggen runt, över, på sidan om varje lite större sten som kan tänkas gömma något av Hjälmarens guldkorn.
Men dagen räddades i alla fall, svärfar fick ett par fileer att avnjuta i stugvärmen till kvällen :-)
Själv fick jag avsluta med ovanan att låta en lake gör ett hembesök i vår ombonade båt :-)
Betyg för dagen Mycket trevligt trots väderleken, jag har väl uplevt fiske som både är bättre och sämre :-)

Om jag tycker att vertikalfiske med sne ankring är lite speciellt, så är detta gös fiske som bedrivs av en rutinerad räv som Björn ännu värre !!
Liggandes i lä, intill land, med solen stekandes ankrad och med 5 meters djup ännu mer speciellt !!!
Detta är kanske det som gäller fortsättningsvis när truliga gösar ska lockas till hugg :-)
Skämt åsido, när väl tiden fanns och han begav sej till första hotspoten för att ankra så uppstår bekymmer med att fästa ankaret, var på en omankring ska ske.
Vad vet jag ? om det är drömgösen som hade varit framme, men nu fanns bara en ankarlina utan ankare !!!
Men vänlig som man är så lånade jag ut mitt ankare så ett eftermiddagsfiske fick bytas mot ett tidigt kvällsfiske !
Hur den historien gick skall förhoppningsvis gå att läsa på Team Glorys hemsida som kvällslektyr :-)

Snart är klockan 04,00 då börjar nästa äventyr !