måndag 30 augusti 2010

Det ligger inte bara räkningar i postlådan!


Här har vi det senaste från e-bay. Två varianter på Mann's Hardnose Jerkbait, och så Wave Tiki-Shadick, ett oprövat kort. Nytt gös-år, nya beten. Konstigt nog funkar inte fjolårets favoritjiggar lika bra denna sommar - tro mig jag har provat. Mitt i värsta huggbonanzan har jag den benägenheten att jag börjar testa, och så är det. Relaxgummit som förra året var oslagbart fnyser gösapinnarna åt i år. Den vita shakern med egenhändigt rödmålat huvud som ett tag var söndertuggad simmar helt allena. Vår Delalande med rött huvud och vit kropp, som i två år alltid gett fisk visar inget tecken på närkontakt.

Färgerna har också pendlat. I år har vi vågat prova mörkt, alltså inte bara brunt eller gråblaskigt, utan tvärsvart - och kära nå'n vad det smakar! Ibland smäller det på färger som helt och hållet liknar Hjälmarens grönprickiga blommningsvatten, kolla bara på den nedersta av den nyinköpta trion. Den rackar'n syntes inte på fem centimeters djup!

Rött har aldrig varit Bullens favorit, men jag tror han ödmjukt nog har tagit den mörkröda samt den chockrosa med gult huvud till sitt hjärta nu... Jag kommer definitivt ta fram min svarta tuschpenna och totalt mörklägga den nya Wave Tikin. Och nästa beställning från e-bay kommer innehålla mycket svart!

När ska vi fiska??

2 kommentarer:

  1. Kan man få känna sej som ett barn på julafton i våran ålder ?
    Det är lika roligt varje gång det landat ett paket i din brevlåda :-)
    Känns som jag blir tvungen att utöka mitt sortiment från 5st till 7st jiggar att fiska med på nästa äventyr.
    Förhoppningsvis får vi komma ut på ett kort kvällsrace om vädergudarna vill och arbetet tillåter.

    SvaraRadera
  2. Man kan verkligen fundera över varför inte jiggar som gett oss massor av fisk tidigare år ej fungerar nu fast de fått en hel del tid av vårt fiske !
    Är gösen i maskopi med redskapshandlarna eller ?

    SvaraRadera