måndag 2 augusti 2010

Visst blev det en extra växel idag...


Som vanligt var det uppstigning 04,00 , kaffekokning och lite genomgång med hustrun om dagens övningar.
Kunde konstatera att hon är helt undebar, inga arbetsuppgifter delades ut till mej och dessutom verkar det inte som jag skulle få några på hela veckan så vad ska man säga ?
Efter diverse packning och tankning så gick bilen av sej själv till Hjälmaren medan jag lugnt åkte med och hällde upp den obligatoriska kaffe slatten vid Asplunds ICA affär lyssnandes till en popig låt på MIX megapol :-)
Med en sån start på veckan kan väl inget gå fel ?
Väl på plats så var det bara att njuta av en underbar soluppgång, och en sjö som för en gångs skull inte var fylld med de vita gässen som man surfat på så många gånger.


Nu till dagens fiske, denna dag hade jag planerat lite annorlunda mot vad jag brukar göra.
Eftersom det blivit en hel del way points i gps:en så tänkte jag att jag skulle göra slag i saken och börja fiska på de äldsta först och försöka fiska av rätt så många för att se om någon av dem inehöll någon liten guldglimrande skatt.
Dessutom så laddade jag  fem jiggar i olika färger som skulle användas i dagens vertikalfiske, hur skulle då detta gå ?
Vi som har lyckats få ihop nio beteslådor fyllda till bredden med vackert färgade gummin i regnbågens alla färger..,
I ärlighetens namn så var det så att jag började tveka på detta upplägg när förmiddagen hade sprungit iväg. Med endast några små strögösar som fångat uppmärksammheten för mitt val av jiggar på en del av de gamla platserna som jag bestämt mej för att fiska på, så började känslan smyga sej på att det finns andar platser som är hetare som vi fiskat på.
Men jag behärskade mej, slog upp en kopp kaffe och plockade fram en korvsmörgås för att stilla de galna ideerna att fiska på någon av de platser som hållit fisk vid de senaste tillfällena.
Efter att jag njutit av kaffe och korvmacka så styrdes skeppet till ytterligare en gammal way point.
Om det var kaffet och smörgåsen eller något annat som satte fart på fisket vet jag inte, men här var de hemma och hungriga dessutom :-)
Så dagen snyggades till på slutet med ett riktigt härligt fiske :-)
I dag trodde jag att det var dags för ett nytt PB alldeles innan jag skulle packa ihop, men se där blev jag riktigt grundlurad. Med håven beredd så drillade jag lugnt och försiktigt utan att sätta för stor press på fisken som gick och knyckte under båten, och upp ville den inte utan bjöd i stället på ett par härliga rusningar innan jag började känna att jag hade övertaget.
När fajten närmade sej sitt slut så skulle jag viljat haft ett foto på mitt ansiktsuttryck när denna vackra lake skådade dagens ljus krokad i magen.
Så det efterlängtade PB:t återstår att uppfylla pådenna underbara sjö :-)


Dagens ögontjänare var i alla fall denna måsunge som följde sista timmens fiske frenetiskt på 6-7 meters avstånd, om det var intresse av min vertikalteknink eller det som fick syna dagens ljus står skrivet i stjärnorna.
Men det mest fascinerde var att denna fina måsunge bytte sida flera gånger då  jag vände båten precis som den ville ha ögonkontakt.
Så visst jag smälte som smör i solsken och ordnade en färsk kvällsmiddag till denna lilla ögontjänare :-)

Det räckte med fem jiggar och färgen spelade ingen roll !
Mike The Pike

2 kommentarer:

  1. H Mike .... hoppas du håller pennan fortsatt glödande på bloggen. Ett nöje att följa ert äventyr till högre nivåer där kanske inte alltid mängden avgör dagen, utan metoderna man ska nöta mot de labila gösarna. Härliga foton i udda vinklar skapar en go underhållande, rolig läsning. Skulle gärna ha med er i vårt TEAM, men ni sköter nog detta så bra ändå,,, så det är nog svårt att det göra det bättre än ni redan gör. Hoppas ni fortsätter berika med ord och bild ..

    CeDe i T Glory

    SvaraRadera
  2. Dag 8:s snickerier slut, värker. Golvet i v-rum klart, i morgon två sovrum. Av berget som vi stod inför förra måndagen återstår toppförsöket. Ligger i soffan/lägret och slickar sår. Skönt med allt salt du strör i dem!
    Snart finns bara nedstigningen kvar - bäst att passa sig för övermod. I morgon kör jag med syrgasmask, så får vi se om jag hinner med dig på sluttampen. Kör hårt!

    SvaraRadera